Kom ihåg mig

Bli medlem

Glömt lösenord?

Sök bland nyheter och analysmaterial

Blogg
Expres2ion

Förklaring till vår syn på Expres2ion

Läs mer
Krönika
Solen, sinnet & börsen

En krönika från Randomwalk.se

Läs mer
Visste du att
DJ Industrials index aldrig haft negativ helårsutveckling under årtal som slutar med 5.
RSS

Få de senaste analyserna och kommentarerna som RSS


Cimco Marine in i portföljen

Cimco Marines dieselutombordare drar 42% mindre bränsle än motsvarande bensinare. Lägg till det ett betydligt utökat serviceintervall och ägaren till en Oxe får ett betydligt lägre cost of ownership än om denne hade haft en bensinare. Räckvidden utökas naturligtvis med 42 % allt annat lika. Cost of ownership är egentligen det enda försäljningsargumentet som behövs men det finns fler. Tex gör avsaknaden av gnistor från tändstift att en dieslemotor kan användas på gas och oljefält till havs utan risk, ökad drifsäkerhet och ett trollingläge.

 

Caset kommer att stå på egna ben, men omvärlden kommer att snegla på NATO-direktivet som säger bara diesel ska användas som bränsle till sjöss. Att föra med bensin på ett dieseldrivet fartyg innebär en kostsam hantering som gör bensinen flera gånger dyrare än i pumpen på land. Lägg till detta lägre cost of ownership och högre driftsäkerhet och det är öppet mål. Självklart kommer NATO att testa men när de är nöjda kan man förvänta sig en rejäl beställning. Konkurrens finns egentligen inte . Det finns inga andra trovärdiga leverantörer av högpresterande utombordare som drivs av diesel än Cimco. Andra har försökt sätta en dieselmotor i en rigg avsedd för bensindrivna motorer men det större vridmomentet i dieselmotor kör sönder komponenterna. Cimco har löst problemet med remdrift och en speciell växellåda.

 

Vad vi som är vana vid biotech och life science gillar bäst är att uppsidan påminner om just biotech men risken är betydligt lägre och om man pratar i biotech så skulle vi nog vilja säga att en framgångsrik fas III är genomförd och att det bara är det regulatoriska godkännandet som saknas. Självklart finns det risker men dessa är av mekanisk karaktär. I förra vecka berättades om en packning som inte höll måttet, något som gissningsvis inte tar så många veckor att åtgärda och det är möjligt att det dyker upp flera saker. Författaren till denna artikeln köpte en ny bil av en ny modell för två år sedan och den har varit inne på recall ett antal gånger. Det rör sig alltså om förseningar och om man tittar på den reaktionen som blev så vill man ju först fråga sig om aktien verkligen var värderad som om allt skulle gå spikrakt hela vägen. Så var det självklart inte. Vi räknar inte med att allt ska gå spikrakt men tycker att riskerna i förhållande till uppsidan är ytterst hanterbara.

 

Bolaget har själva en prognos att 2021 ta 10 % av sin definierade marknad motsvarande 7700 st sålda motorer. Prognoser är ju väldigt mycket förhoppningar men med de fördelar som nämnts ovan är det inte omöjligt. Försiktigt räknat borde detta kunna generera en försäljning på 2 000 MSEK med billigare och dyrare motorer på menyn än den idag saluförda. Detta borde i sin tur kunna generera 200 MSEK i vinst efter skatt och med den tillväxten som bolaget borde ha vid den tidpunkten torde p/e 20 vara snarast lågt räknat. Börsvärde alltså 4000 MSEK, alltså 10 gånger pengarna från idag. Vad är då sannolikheten för att nå dit? De är ensamma på marknaden med en produkt som det verkar finnas ett enormt behov av och ärligt talat om de tror sig kunna sälja 2000 motorer nästa år så är 7000 2021 verkligen inget orealistiskt mål. Min gissning är dock att bolaget köps upp. För en utombordartillverkare med egen distribution  och tillverkning kan bruttomarginalen förmodligen hamna en bra bit över 50 % vilket gör en affär lätt att räkna hem. Jag gissar också att bolaget kommer att finnas på börsens finlista innan 2019 och jag tror också att om bolaget då visat att målen för 2021 är fullt realistiska att vi då har en värdering på 20 gånger 2021 vinst.

Vi räknar med rejäla uppjusteringar i kursen i takt med att bolaget ökar sin produktion.

 

 

 

 

Vi tar in TalkPool

Vi har varit passiva i portföljen på grund av att inget riktigt lockat. Att komma in i Talkpool på 75 MSEK känns därför riktigt bra. Vi hade tänkt vänta tills efter emissionen men när marknaden helt verkar missat nyheten från i fredags (publicerades kl 16:00) tar vi chansen och hoppar på innan. Vi har dessutom ögonen på ytterligare en investering som kan komma in i portföljen redan denna vecka. Marknaden har varit trist för småbolag och även om utbudet är enormt och ständigt späs ut tror vi att det måste bli en reaktion nedåt listorna på det rally som varit på OMX. Vi känner dessutom till ett par riktigt intressanta nyemissioner som kommer ut innan sommaren och som också skulle kunna passa in ifall det blir lite gladare tongångar.

 

Vi har haft våra ögon på talkpool ett tag och det vore en lögn att säga att allt har gått bolagets väg, i alla fall när det gäller aktiekursen, men bolaget har en ambitiös plan för att växa och har ett intressant upplägg på sin affär.

 

Bolaget kan sägas bestå av två olika delar. En nätverksdel som har funnits sedan bolaget bildades 2000 där bolaget genererar stabila intäkter som till 50 % är återkommande. Verksamheten har dessutom en tillväxt runt 10 % som till största delen varit organisk. Bruttomarginalen för denna delen har historiskt legat strax under 20 %. Den andra delen är inom IoT (Internet of Things) som innebär uppkoppling av allsköns saker mot internet smarta hem och kontor, övervakning, optimering osv osv. I stort sett alla maskiner och apparater kommer att vara uppkopplade inom överskådlig framtid och IoT kommer att bli även intäktsmässigt hett. Att koppla denna verksamheten till en befintlig för nätbyggande är naturligt och har givetvis synergier. Dock har den sistnämnda verksamheten dragit ner vinsterna för hela bolaget samtidigt som en del andra kostnader tyngde verksamheten.

 

För att komma fram till ett vettigt värde för bolaget måste man dela på de två verksamheterna. Hur siffrorna då ser ut är inte Om man ur ett värderingsperspektiv väljer att dela på verksamheterna gör troligtvis nätverksdelen en vinst på mellan 10-15 MSEK och IoT kostar 15-20. Med en tillväxt på 10 % och senaste beskedet om ytterligare 50 MSEK i omsättning i Tyskland som alltså adderar 10 MSEK i bruttovinst ser vi ett bolag med en normaliserad vinst runt 13-16 MSEK i vinst och med den tillväxten bolaget har får p/e-tal på 15 anses rimligt. 210 MSEK känns inte orimligt för endast nätverksdelen. Lägg till detta en bra position inom IoT där ett flertal prestigefyllda kontrakt har tagits. Dessa genererar idag inga större pengar och en del kostar snarare pengar men bolaget har faktiska kunder vilket långt ifrån alla IoT-bolag kan skryta med. Vill man vara konservativ får man se på den delen som ett förhoppningsbolag som har en bra position i en marknad som spås få en explosiv tillväxt de närmsta åren.  Vi hade inte höjt på ögonbrynen om IoT-delen i en nyemission hade rullats ut för 50-60 MSEK i en nyemission utan hade nog snarast lockats av potentialen. Vi tror att IoT inledningsvis kan bli lite high chaparall på aktiemarknaden såsom IT-yran var i slutet på 90-talet. Alla ville vara med i det senaste och helst skulle bolagen ha WAP och Bluetooth i sina presentationer. När röken lagt sig hade en del bolag försvunnit men andra stod kvar men när det stormade som mest gick allt upp.

 

Vi har varit passiva i portföljen på grund av att inget riktigt lockat. Att komma in i Talkpool på BV 75 MSEK känns därför riktigt bra. Vi hade tänkt vänta tills efter emissionen men när marknaden helt verkar missat nyheten från i fredags (publicerades kl 16:00) tar vi chansen och hoppar på innan. Vi har dessutom ögonen på ytterligare en investering som kan komma in i portföljen redan denna vecka. Marknaden har varit trist för småbolag och även om utbudet är enormt och ständigt späs ut tror vi att det måste bli en reaktion nedåt listorna på det rally som varit på OMX. Vi känner dessutom till ett par riktigt intressanta nyemissioner som kommer ut innan sommaren och som också skulle kunna passa in ifall det blir lite gladare tongångar.