SensoDetect

SensoDetect avgav idag rapport för tredje kvartalet. Rapporten innehåller inga överraskningar. Försäljningen under kvartalet var väldigt liten, å andra sidan har det rapporterats om stora forskningsframsteg och det är där fokus måste ligga nu. Att bolaget nu överger sin målsättning från prospektet 2011 kan inte komma som någon överraskning för någon. Bolaget säger själva att marknaden avvaktar den sk Uppsalastudien och det är tydligt att förseningen av valideringsstudierna är det som sinkar kommersialiseringen. Utan publicerade studier försvåras införsäljningen och man kan tänka sig att säljcyklerna blir väldigt långa. På den positiva sidan finns att säljkåren jobbar aktivt för att sprida kunskapen om SensoDetect och att man nu börjar bearbeta de privata aktörerna. Kassan håller i ca 3 kvartal till med nuvarande burn rate men bolaget bör kunna förlänga denna period med ökad försäljning. (Tittar man bara på senaste kvartalet klarar de faktiskt ett år till)
Just nu ligger nästan all fokus på Uppsalastudien och som vi tidigare sagt borde ett positivt utfall (redovisas under innevarande kvartal?) kunna bli startskottet för kraftigt ökad försäljning. Det verkar som att i alla fall SensoDetect anser att det är en proof of concept-studie.