Dignitana
Dignitana meddelar idag att en överenskommelse nåtts med en betydande industriell aktör på den europeiska medicinteknikmarknaden. Överenskommelsen går dels ut på att genomföra kliniska studier på åtta olika kliniker I Tyskland och Frankrike, och dels på att genomföra en marknadsundersökning och förbereda marknadslansering i Europa. Smallcap ser ett stort signalvärde i att distributören betalar för studien. De har självklart gjort en noggrann due diligence på DigniCap och tänker sig att de kommer att sälja tillräckligt mycket för att kostnaden för studien ska vara värd att ta. En kvalitetsstämpel och ett tecken på att Dignitana verkligen är på väg att slå igenom.
Vem motparten är kommer att avslöjas först efter att studien är avslutad och distributionsavtal skrivs. Överenskommelsen innebär att åtta DigniCap system leasas ut till motparten som också står för alla kostnader avseende kliniska studier och marknadsförberedelser inför lansering.
Syftet med de kliniska studierna är att en gång för alla visa på fördelarna med DigniCap och få resultaten publicerade i vetenskapliga tidsskrifter. Fokus ligger på Tyskland och Frankrike, men flera Europeiska marknader är under förhandling. Ett slutgiltigt distributionsavtal ska undertecknas innan 2010 är till ända. Att avtal skall vara tecknat så tidigt som innan nyår tyder på att Dignitana faktiskt har lyckats sätta viss press på distributören, alternativt att denne är väldig ivrig att få komma igång
Enligt VD Martin Waleij är det bra att göra studien på Franska och Tyska marknaden som anses som allmänt svårflörtade och konservativa. Resultat uppnådda där står sig väl i resten av världen. Vidare berättar han att antalet patienter i studien inte är bestämt, men att det med största sannolikhet kommer att bli över 500 Patienter. På frågan om det var svårt att komma till i Tyskland som tidigare rapporterats som svårt, berättar Waleij att de har kontaktat åtta av de mest prestigefyllda klinikerna i Tyskland och fler än vad som får plats i studien har tackat ja till att delta. Ett tydligt skifte i attityd mot tidigare år.
Smallcap kommenterar: En studie för att konstatera Dignicaps funktion ser vi som en ren formalitet och ska snarast betraktas som marknadsföring inför storskalig lansering. Det finns underlag på över 3500 individer redan och statistiken talar sitt tydliga språk och vi kan inte se vad som skulle stoppa bolaget. Studien fördröjer kortsiktigt försäljning på just den tyska och franska marknaden, men vi är övertygade om att denna tas igen med råge efter att studien är slutförd vilket också VD Waleij påpekar. Dessutom kan Dignitana under tiden styra om sina, trots allt, begränsade marknadsföringsresurser till andra områden.
Vi har tidgigare sagt att vi tror att 2010 blir året när det läggs en bra grund för Dignitana och dagens avtal gör oss än mer övertygade om den saken. Europa och Japan ligger nu öppet och vi väntar spänt på vad som ska hända med USA.
Mycket har hänt sedan vi började bevaka Dignitana och Smallcap har för avsikt att under majmånad återkomma med en större intervju med VD Martin Waleij.