Dignitana
Det är som vanligt bråda dagar när vi når Martin Waleij för att ställa frågor om väsentligheterna men vi får bra svar och tackar honom för det.
Hur går UK?
Det känns som det börjar lossna nu. Vi levererar till den största privatkedjan som har 75 kliniker och till nummer tre och fyra som sitter på 20 talet klinker var och vi för diskussioner med resten av topp femlistan. De enskilda klinikerna använder oss i sin marknadsföring och har haft pressträffar för att visa upp sina nya Dignicapsystem och vi hoppas att successivt ta oss in på resten av klinikerna med minst två system per klinik i snitt. För att ta sig in på NHS (National Health Service) har det visat sig att samarbete med välgörenhetsorganisationer är av vikt och vi för där ett antal diskussioner som vi hoppas ska bära frukt innan året är slut. I den processen har vi nu stort stöd av ett antal NHS klinker som ifrågasätter den ensidiga finansieringen av konkurrentens, som de anser, mindre kvalificerade skalpkylningssystem. Detta är dock minerad mark med mycket politik så det gäller att skrida försiktigt fram.
Våra framsteg i Storbritannien har även uppmärksammats i Australien vilket öppnat upp marknaden där och vi förväntar oss ytterligare orders därifrån.
Asien?
Kina är nyckeln till Asien och även om regulatoriska myndigheter är nyckfulla över hela världen räknar vi med ett godkännande under hösten. KonicaMinolta ser ett godkännande i Kina som startskottet på sin asiatiska kampanj och kommer även att lansera på andra asiatiska marknader utöver den kinesiska. Vi har etablerat bra referenser i Korea men framförallt även en klinik i Hong Kong, som fortfarande accepterar CE-märkning, vilket kommer vara en stor fördel för en bra start i Kina. De mycket goda resultaten i den kliniska evalueringen kommer att presenteras på möten både i Japan och i Kina under nästa år.
Europa?
Sysmex lanserar i helgen och nästa vecka konceptet Dignilife och satsar nu rejält på att sälja Dignicap. Resultat från den tyskfranska studien presenterades i sommar och har tagits emot mycket väl och används nu i marknadsföringen. Jag är den förste att erkänna att det tagit längre tid att komma ut på marknaden än jag tidigare trott men det är också glädjande att se Sysmex engagemang och vilka resurser det lägger ner på Dignicap och det är naturligtvis i det långa loppet att föredra.
USA ?
Patientinklusion i studien har påbörjats på ett par av klinikerna och en av klinikerna hade redan under första veckan fem patienter in i studien. Vi ligger just nu i fas eller något före planen för slutförandet av studien. Parallellt med studien arbetar vi med olika uppslag till välgörenhetsfinansiering vilket kan vara en bra lösning för att snabbt komma igång med lanseringen efter att marknadsgodkännande erhållits.
Förutsättningarna för att uppnå en bra nivå på reimbursement är goda då försäkringsbolag redan förefaller ta upp frågan som ett resultat av det stora patient- och mediaintresset
Braincool?
Studien pågår för fullt i Skottland och vi har lyckats verifiera våra tidigare resultat. Studien har fått stor uppmärksamhet i Storbritannien och har omnämnts i tidningar, radio och TV och vi har fått mer media där i år än vi fått under hela bolagets livslängd i Sverige. Resultaten kommer förhoppningsvis att presenteras under 2014 och innan dess kan vi tyvärr inte säga så mycket mer än att det går bra.
Vi kommer under hösten att färdigställa utredning om avknoppning enligt Lex ASEA och ansöka om förhandsbesked att knoppa av BrainCool AB enligt Lex ASEA.
Vilka förändringar är det som gjorts i Dignicap?
Förändringar och förbättringar är främst fokuserade på teknik- och prestandaförbättringar av kylsystemet med bättre servicefunktioner och reglerteknik. Våra två stora partners är japanska bolag i grunden med långsiktighet och grundlighet som kännetecken och jag tycker att Dignitana har lyckats väl att föra in vår lilla organisation och produkt i större sammanhang, även om det lett till förseningar och därmed otålighet hos aktieägare.
Vi gjorde avvägandet att den förseningen som förbättringen skulle innebära i det långa loppet skulle tjänas in flera gånger om i differentiering gentemot konkurrenter och enkelhet i handhavande och service.
Vi har, med tanke på de förbättringar som utförts, valt att fokusera den första fasen av förbättringar på våra egna marknader och den andra fasen av förbättringar till SYSMEX, där den sk Product Improvement 2, nu produceras och färdigställs för SYSMEX och i nästa skeende även för de olika marknaderna i Asien.
Varför valde ni att göra en riktad emission?
Det var flera saker vi tog i beaktande. Framför allt tyckte vi att möjligheten att göra en riktad emission till mindre än 10 % rabatt sammanvägt var ett bättre alternativ än att göra en företrädesemission. Kapitalanskaffning tar väldigt mycket resurser och fokus från det vi egentligen ska hålla på med så när en snabb och enkel lösning dök upp valde styrelsen att köra på den. Med tanke på att alla bara ett par veckor före emissionen hade möjlighet att köpa aktien under 15 SEK gör att det känns som en vettig nivå. Nu har vi handlingsfrihet oavsett hur det går med teckningsoptionen.
Är produktionen nu i full gång?
Sysmex har fått en stor leverans av Product Improvement 1 och innan den är utlevererad till kund kommer produktionen och leveranserna av Product Improvement 2 att vara i full gång. Omställningen har varit relativt smärtfri och den första batchen levereras i oktober.
Kommentar
Att förseningar är vardagsmat inom medicinteknik är ett välkänt faktum. Dignitana säger sig nu ha nått fram till en slutgiltig produkt som bolagets två partners godkänt. Till viss del har 2013 varit ett förlorat år men slutet bör kunna reparera en del och framför allt ser 2014 ut att kunna bli ett riktigt bra år. Visst finns det fortfarande en osäkerhet innan vi ser pengarna rulla in men när vi ser Sysmex satsa på marknadsföring så ger det ändå en viss trygghet. Sysmex verkar ha full insyn och kontroll över vad som händer och det ger en bra indikation på vad som komma skall. De har uppskattningsvis satsat 10-20 MSEK på att utför egna kliniska studier, produktutvecklingsstöd och marknadsföring och det har de inte gjort utan att tro att de ska få tillbaks pengarna flera gånger om.
Fokus har på senaste tiden varit väldigt mycket på vad som inte gjorts snarare än vad som faktiskt har uträttats. Dignitana är lägre värderade än många bolag som inte ens är i närheten av den position som Dignitana har. Produkten är den bästa i världen i sitt slag, den är godkänd och bolaget har två välrenommerade multinationella företag som återförsäljare som har investerat stora pengar för att få sälja Dignicap. En rad studier har visat på effektivitet och säkerhet i behandling och för tillfället pågår en studie som ska ligga till grund för ett marknadsgodkännande i USA, en årlig marknad som vi tidigare försiktigt bedömt till 600 MSEK och där Dignitana kommer att ha ett försprång på upp till tre år gentemot eventuella konkurrenter.
Som investerare få man ta beslutet om man vill hoppa på innan alla korten ligger på bordet eller om man vill vänta för att få mer säkerhet. Med finansiering på plats och med en kommande avknoppning av BrainCool ser det ut som man just nu får bra betalt för den extra risken.