Dignitana
Dignitana meddelar idag ett de har slutit ett avtal med en CRO och fem cancerkliniker för genomförandet av PMA-studien som ska leda fram till marknadsgodkännande för DigniCap. Vilka kliniker det rör sig offentliggörs inte, men Smallcap tar för givet att detta kommer att meddelas med buller och bång i samband med att de första patienterna rekryteras. Totalt kommer 110 patienter att rekryteras.
Smallcap har tidigare sagt att vi tror på intäkter från USA under 2015 och det är fortfarande huvudspåret. Rekrytering till studien lär inte vara några problem med så mycket som fem kliniker inblandade så det kan finnas en, i alla fall teoretisk, möjlighet till lansering 2014 och det skulle då vara sent på året och under förutsättning att patientrekryteringen kommer igång inom kort och att resten går som på räls. Kvarstår innan studien kan starta gör olika tillstånd från bland annat de lokala etiska kommittéerna.
Ur ett marknadsföringsperspektiv är det naturligtvis bra att finnas på plats på fem olika kliniker under den större studien. Den mindre studien fick stort medialt genomslag med TV-inslag och tidningsartiklar i hela världen, utom i Sverige. Sjukhusen vill visa upp att de är först med det senaste inom quality of life och vi tror att skalpkylning liksom vi nyligen sett i Storbritannien kommer att bli ett konkurrensmedel när det gäller cancerbehandling i USA.
Dignitana meddelar att även denna studie kommer till stor del att betalas med hjälp av välgörenhetspengar och Dignitana antyder också att välgörenhetspengar kommer att vara till hjälp även vid lansering, något som vi säkert får anledning att återkomma till.
Välgörenhetsspåret har ju visat sig vara lite av en inträdesbarriär på den brittiska marknaden och kan säkert fungera som sådan till Dignitanas fördel om bolaget skulle lyckas med den typen av samarbete i USA. Med en klarare tidsram blir det säkert också lättare att ta sig an samarbeten med läkemedelsbolag som Martin Waleij tidigare talat om.
Dagens nyhet innebär främst minskad osäkerhet rörande USA, besked om att studien finansieras till viss del av externa medel men också att det sannolikt kommer att skrivas mer om Dignitana i amerikansk och internationell media. Genom denna exponering är det fler kunder, användare och investerare som får upp ögonen för bolaget.