Dignitana
Dignitana har under de senaste dagarna presenterat två nyheter från Storbritannien och det måste ses som ett tecken på att det börjar lossna.
Dignitana tog för ett par år sedan beslutet att behålla UK som en direktmarknad trots att detta skulle innebära extra kostnader. De valde att gå rätt emot Paxman som fortfarande är det bolag som sålt flest system för skalpkylning. Om de redan då visste att Paxman hade lyckats knyta välgörenhetsavtal som gjorde att systemen blev gratis för många sjukhus är inte känt men det har i alla fall visat sig på senare tid att så är fallet.
Genom oberoende tester har det visat sig att Dignitanas system är överlägset Paxmans och kanske är det nu vi börjar se effekten av detta. Pressmeddelandet som gick ut 19/3 var uppenbarligen utformat som ett marknadsförings-PM för sjukhuset. De marknadsför sig med att de har det bästa skalpkylningssystemet och det är verkligen en drömsits för Dignitana. De kan styra temperaturen mycket bättre än Paxman och har skyddat detta via patent. Sjukhus vill använda Dignitana i sin marknadsföring och det är något som vi spekulerat i skulle kunna hända när det gäller den ännu mer konkurrensutsatta sjukhusmarknaden i USA.
Att NHS kronjuvel Imperial College köper fyra system och visar att även den offentliga vården vill vara med är ytterligare en fjäder i hatten. Tillsammans med Dignitana vill de sätta upp någon form av struktur för välgörenhetsfinansiering av Dignicapsystem. Något som skulle jämna ut oddsen gentemot konkurrenten Paxman
Pengarna som kommit in från Storbritannien är ännu ringa men symbolvärdet går inte att ta miste på för de som kan sin Dignitanahistoria. Att få oberoende validering av sitt system som det bästa som finns att tillgå är rent marknadsföringsguld.