Dignitana
Filmerna finns här
Aktiemarknaden har blivit mer kortsiktig den senaste tiden och därför kan det finnas stora värden att hämta för den som kan höja blicken lite och ta ett annat perspektiv. Det blev tydligt på frågestunden att det ligger mycket fokus på vad Dignitana kommer att prestera 2012, något som vi tror mötet delar med resten av marknaden. VD Martin Waleij benämnde redan i våras 2012 som lite av ett förlorat år på grund av de tillverkningsproblem som fanns och sedan dess har det tillstött ytterligare problem med den gamla leverantören. Nyckeln till omsättningsutvecklingen i år skulle nu kunna sägas ligga i hur snabbt man kan komma upp på banan med nya leverantören Partnertech. Dignitanas utrustning är inte rocket science men man får ändå misstänka att det krävs en period av inkörning innan de kan hålla full fart. Hur snabbt detta går är svårt för en utomstående att avgöra, men vi tror att sannolikheten att full fart uppnås innan året är slut är hög. Särskilt som Dignitana tidigare sagt att Europeiska partnern Sysmex avsätter resurser för att allt ska bli rätt.
Omsättning och resultat för 2012 blir i och med inkörningstiden för den nya produktionen svår att prognostisera, men Smallcap tror att det kan bli en utmaning för Dignitana att nå 40 MSEK i omsättning 2012. Vi lyckades i kommentaren till andra kvartalets rapport härleda försäljning om ca 9 MSEK som försenad eller ännu ej fakturerad och med en produktionstakt på 10 system i veckan sista kvartalet skulle Dignitana enligt våra beräkningar hamna nära 40 MSEK. På mötet sa Waleij att tillverkningstakten ligger mellan 5-10 system vilket gör att det blir på håret. Vi misstänker att produktionsproblem och leverantörsbyte gjort att tredje kvartalet endast sett blygsam försäljning.
Om vi höjer blicken till 2013 ser det betydligt mer lovande ut. Dignitana säger att allt de kan producera nästa år redan är sålt och om vi utgår från att produktionen håller full fart nästa år borde man klara att producera 4-500 + system med en takt på 10 system i veckan. Detta skulle peka på en försäljning mellan 80-100 MSEK 2013.
Om vi tittar på de lite mer mjuka värdena som framförs i anförandet så är det väldigt intressant att höra att Dignitana hoppas kunna genomföra joint marketing med ett läkemedelsbolag. Vi kan tänka oss att det finns stora vinster för ett läkemedelsbolag att t ex bjuda på skalpkylning när patienter behandlas med deras cellgift. Cellgiftsbehandlingar kan kosta upp emot 15 000 SEK per gång och i ett sådant sammanhang är kostnaden för en skalpkylning relativt ringa.
Att Dignitana hoppas kunna få välgörenhetssponsring i Storbritannien är också en nyhet för oss och Waleijs uttalande om att de ”spöar” konkurrenten på deras egna hemmaplan i en jämförande studie tyder på att en inbrytning på UK-marknaden borde vara möjlig.
BrainCool känns värderingsmässigt som något aktieägarna får ”gratis” på köpet trots att det börjar samlas bevis på att det verkligen händer saker. CE-märkningen gör att Dignitana redan idag skulle kunna börja sälja sin produkt för stroke, hjärtstopp, insomnia och neonatal men de kommer att vänta tills den nya kylenheten är utvecklad. Redan under 2013 räknar Dignitana med försäljning i mindre skala, men den stora lanseringen beräknas ske tidigast 2015. Dignitanas samarbeten inom området skänker trovärdighet till produkten och utan att peka finger eller nämna namn tycker vi oss kunna se noterade bolag värderade till både 50 och 100 MSEK som har mindre trovärdighet och lägre intjäningspotential än dotterbolaget BrainCool.
Innan emissionen annonserades var kursen nedtryckt på grund av de svaga finanserna och den trycktes ned ännu mer i samband med emissionen. 2012 är ett försäljningsmässigt mellanår men med samarbeten med återförsäljare och leverantörer på plats och finansiering avklarad har de stora frågetecknen adresserats och börjat rätas ut. Vi tror att aktiemarknaden snart kommer att lyfta blicken mot nästa år då förutsättningarna för försäljning i betydande volymer ser klart lovande ut.