Dignitana
Dignitana lämnar idag rapport för första halvåret och det ser ut som att 2010 var det sista året med negativa siffror. Visserligen är intäkten för första halvåret om 14,7 MSEK till största delen hänförlig till engångsintäkter från Konica-Minolta och dotterbolaget BrainCool. Att ett litet bolag på AktieTorget får betalt av ett multinationellt bolag för att detta ska distribuera deras produkt är stort i sig. Det visar på vilken resa Dignitana har gjort sedan vi först började följa dem. Bolaget har klivit in i finrummet och även om omsättningen med engångsintäkterna borträknade är blygsam noterar vi att lagret ökats markant och att där vid halvårsskiftet stod runt 50-70 DigniCap som var redo att skeppas. Allt som allt ser det ut som att Martin Waleijs löfte om 24 MSEK i omsättning 2011 kommer att kunna infrias utan större problem. Särskilt i den mån han sagt att försäljningen på grund av leveransproblemen i början på året kommer att bli baktung. Leveranser har i augusti påbörjats till Konica-Minolta och Dignitana säger att det finns möjligheter att utöka och fördjupa samarbetet.
Vi noterar att Dignitana nu har som målsättning att bli ett ledande bolag inte bara inom skalpkylning utan nu inom hela området medicinsk kylning. En förändring som för oss har stort signalvärde. Något som får oss att tro att bolaget kanske ligger närmre lansering inom braincooling är att de säger att de har en produkt som kommer att marknadsintroduceras efter slutförda pågående studier. Vi utgår därmed ifrån att dessa studier kommer att leda till någon form av CE-märkning eller att DigniCaps CE-märkning kan användas även i den nya produkten. Dignitana gör vidare bedömningen att marknaden för deras braincoolingssystem uppgår till närmare 1000 enheter bara i Sverige, globalt är marknaden som vi tidigare sagt enorm.
Det letter of intent som fanns med den tänkte distributören i Tyskland och Frankrike har förlängts. Denne benämns som ”vår andra stora industriella partner” vilket nästan låter som om det skulle vara en aktör i Konica-Minoltas storlek. Bolaget antyder också att det nu råder en hälsosam konkurrenssituation vilket vi tolkar som att det är flera bolag som visat intresse för att vara med att distribuera. Det nämns dock inte varför avsiktsförklaringen inte har förhandlas till ett skarpt avtal.
Sammanfattningsvis har det hänt mycket för Dignitana den senaste tiden. Avtalet med Konica-Minolta kommer som en bekräftelse på att framtiden för Dignitana nu ser riktigt ljus ut. Område braincooling får mer och mer utrymme i Dignitanas kommunikation och vi får en känsla av att bolaget kommit relativt långt i utvecklingen, men det är ännu svårt att skapa sig en bild av hur Dignitana ligger till i förhållande till andra aktörer. Vi kommer att utifrån de nya förutsättningarna göra en ny analys som vi hoppas kunna publicera inom de närmsta tre veckorna.