Dignitana
Dignitana meddelar idag (4/5) att de fått en ny kund i Storbritannien som har beställt 2 system. Det gör antalet kliniker till två i Storbritannien. Den nya kunden är efter vad vi förstår något av en referensklinik för den statligt finansierade onkologin och därmed en viktig erövring. Vidare berättas att Dignitana tillsammans med en tredje klinik genomför en jämförande studie med två konkurrerande teknologier. Utfallet på denna hoppas de självklart kunna använda i marknadsföringssyfte och när det kommer till förväntat utfall finns det viss vägledning att få i den sammanfattande studie som gjordes av UCSF och presenterades i ST. Gallen tidigare i år. Där var Dignicap det bäst presterande systemet trots att underlaget till största del byggde på den tidigare generationens system. Dignitana meddelar också att de kommer att genomföra en mediakampanj tillsammans med en av sina kunder vilket leder oss till en av våra tidigare teser: Allt annat lika kommer en cancerpatient att välja den klinik där det finns möjlighet att behålla håret. Därför är skalpkylning viktig för klinikerna ur ett marknadsföringsperspektiv. Storbritannien är just nu världens största marknad och det ska bli intressant att se om Dignitana kan etablera sig som det bästa systemet. Det finns idag 500 skalpkylningssystem i landet och det skvallrar lite om potentialen på världsbasis.