Kom ihåg mig

Bli medlem

Glömt lösenord?

Sök bland nyheter och analysmaterial

Blogg
Expres2ion

Förklaring till vår syn på Expres2ion

Läs mer
Krönika
Solen, sinnet & börsen

En krönika från Randomwalk.se

Läs mer
Visste du att
Den mest kända kalendereffekten är januarieffekten som i korthet innebär att avkastningen på aktiemarknaden i januarimånad är riskjusterat högre än andra månader.
RSS

Få de senaste analyserna och kommentarerna som RSS


Marknadsfaser

Det finns ett par verktyg, insikter och modeller som har större betydelse än mycket annat för oss. En sådan insikt är betydelsen av att definiera i vilken marknadsfas börsen befinner sig.

 

I vilken typ av fas (regim, miljö) marknaden befinner sig kan definieras på olika sätt. Till exempel kan marknaden befinna sig i en rapportperiod, eller inte. Hur börsen och aktier beter sig skiljer sig beroende på om vi är i en rapportperiod eller inte. Ett annat exempel kan vara om börsen befinner sig över eller under 200-dagars glidande medeltal. Beteendet under och över denna "linje i sanden" skiljer sig.

 

Vår främsta fasindelning tar fasta på trend och volatilitet. Vi utgår ifrån att börsen kan befinna sig i en stigande trend, i en fallande trend eller i en konsolidering. Volatiliteten kan betraktas som hög eller låg. Kombinerar vi dessa variabler ger det sex olika marknadsfaser:

 

Stigande trend med hög volatilitet
Konsolidering med hög volatilitet
Fallande trend med hög volatilitet
Stigande trend med låg volatilitet
Konsolidering med låg volatilitet
Fallande trend med låg volatilitet

 

Vissa av dessa marknadsfaser är vanligare än andra. Stigande trend med låg volatilitet är t ex betydligt vanligare än fallande trend med låg volatilitet.

 

Poängen med att identifiera i vilken fas marknaden befinner sig är viktig. Olika verktyg (strategier, indikatorer) som står tillbuds fungerar olika bra i olika marknadsfaser. Vilka verktyg som fungerar i vilka marknadsfaser blir ett ämne för en kommande artikel.

 

Budskapet till alla som söker efter kvantifierbara strategier och verktyg, samt traders som applicerar strategier, är att ta hänsyn till marknadsfas. Den som testar strategier på historisk data utan att ta hänsyn till hur marknadsfaserna varierar i datan riskerar att överskatta vissa strategier, för att den marknadsfas de fungerar bäst i är överrepresenterade i datan, samt underskatta andra strategier, för att den marknadsfas som strategin eventuellt fungerar bra i är underrepresenterad i datan.

 

Traders som tillämpar samma strategier oavsett marknadsfas agerar sannolikt suboptimalt en stor del av tiden. Var sak har sin tid.

 

Den här krönikan publicerades först på e2trading.com


Tidigare krönikor
Solen, sinnet & börsen 2013-04-02
Det blir inte alltid som vi tror 2013-02-13
Flockbeteende 2013-01-21
Att vara objektiv 2012-12-17
Confirmation bias 2012-10-26
Påminnelse inför rapporterna 2012-10-09
90 % optimister i guld 2012-09-12
Att spekulera i spekulation 2012-08-30
Börsen & media 2012-07-16
Börspsykologi 2012-06-26
Tur & slump 2012-05-23
En negativ bias 2012-04-24
Stabila aktier när börsen faller 2012-04-18
Marknadsfaser 2012-03-28
Skyll på generna! 2012-03-15
De bästa anomalierna 2012-03-09
En av kommande tusen 2012-03-01
Fokus på det som är viktigt 2012-02-08
Greed is good 2012-01-26
Fördel småsparare 2012-01-11
Politiker, Europa och ett annat förhållningssätt 2011-12-15
Turen på sin sida 2011-12-08
Panta Rei 2011-11-11
Funderingar kring flockbeteende 2011-10-26
Finansskatt? Förutsägbart förslag 2011-09-30
Skillnaden mellan FA och TA 2011-09-08
Panik på börsen! 2011-08-05
Wisdom of Crowd Effect 2011-07-15
Vi styrs av förväntningar 2011-07-01
Soliga dagar är bra för affärerna 2011-06-23
Vem kan man lita på? 2011-06-01
Vår bevekelsegrund 2011-04-26
Jekyll, Hyde och börsen 2011-03-21
Panik på börsen... 2011-03-17
Social Mood - ny forskning 2011-02-10
Jag upphör aldrig att förvånas 2011-02-03
Börs och inflation 2011-01-20
Tror inte på fundamental analys? 2010-12-23
Optimisterna dominerar 2010-12-21
Krig negativt för börsen? 2010-12-07
Börsen leder 2010-11-25
Olja och börsen 2010-11-11
Stärkt i min tro 2010-10-22
Fördel swingtrading 2010-10-13
Flytande stoppar 2010-09-16
Bubblor 2010-09-02
Konsensus 2010-08-25
Double dip? 2010-08-19
Gör som kasinot 2010-08-04
Optimist eller pessimist 2010-07-23
Fotboll, straffar och action bias 2010-07-15
Det vi fokuserar på expanderar 2010-07-08
Börsen, osäkerhet och kommande kriser 2010-06-16
Börsen är en sentimentsindikator. 2010-06-03
Psykologin styr 2010-05-21
Trendföljande indikator 2010-05-14
Utnyttja turbulensen? 2010-05-10
Börsbeteende är autokorrelerat 2010-04-22
Placebo, förväntningar och trading 2010-04-14
Egenskaper hos framgångsrika placerare 2010-03-23
Är du också ett flockdjur? 2010-03-14
Vädret påverkar oss kanske mer än vi tror 2010-02-17
Det sitter i hjärnan 2010-02-12
Börsen den bästa sociometern. 2010-02-08
Psykologi styr vårt beteende 2010-01-21
Teknisk vs fundamental analys 2010-01-14
Bull marknad - inte bara ett finansiellt fenomen 2009-12-09