Hur uppstår bubblor?
En prisbubbla eller en kraftig prisrörelse över ett fundamentalt ”fair value” kan ske på börsen i stort, inom specifika sektorer, enskilda aktier, obligationer, fastigheter eller råvaror. Är det en tillgång som kan handlas av en stor grupp människor kan en prisrörelse, långt över vad som kan anses vara fundamentalt försvarbart, alltid inträffa. Det finns dock ett par saker som alltid måste uppfyllas innan denna typ av överdriven trendrörelse kan bildas.
1) Det första som måste ske är att det finns en enkel underliggande orsak och logik som appellerar vanliga människor/placerare, dvs flocken av placerare. Det får gärna vara något som gemene man kan uppleva i vardagen.
2) Det måste finns en konklusion där ”flocken” kan förstå varför denna finansiella tillgång skall stiga.
3) Det är inte alla teman eller logiska argument som leder till en överdriven trendrörelse utan det måste finnas en ”trigger”. Den triggern är en kraftig prisuppgång som av ”flocken” ses som en bekräftelse på att logiken, det underliggande resonemanget, är riktigt.
Kraftiga prisuppgångar skapar nyheter och nyheter av den sorten attraherar mer människor och således växer flocken och fler och fler placerare blir involverade, dvs vi får en feed-back-loop. Den prisuppgång som har skett när det börjar skrivas om det i media har redan gjort ett antal placerare rika(re) och detta ses i sin tur som ett ”bevis” på att det underliggande argumentet/logiken är riktigt, dvs det ger kredibilitet till logiken i investment temat. Tanken på att tjäna pengar är alltså det som drar till sig mer placerare och argumentationen för fortsatt uppgång eldas på av allehanda experter.
Ett exempel på detta är peak oil-resonemangen som går ut på att oljan kommer att ta slut och resultatet av detta kan ju bara bli kraftigt stigande oljepriser, eller hur? Oljan kan inte gå annat än upp om man tror på detta scenario. Detta är ett argument som alla kan förstå och du påminns om det varje gång du t ex tankar bilen. 1998 noterades oljan i ca 11 dollar per fat och i det läget var det ingen som talade om Peak oil trots att argumentet var lika applicerbart då som nu. Men det var först när oljan steg ca 300 procent till ca 40 dollar per fat år 2004 som Peak Oil-temat återigen kom upp på ”tapeten”. Trots att Peak oil-argumentationen var lika logisk 1998 som år 2004 så krävdes det alltså en extrem prisuppgång för att övertyga människorna om att logiken var korrekt. Prisrörelsen på 400 procent var alltså den viktigaste orsaken till att validera detta investmenttema. Och det är just detta som är den viktigaste ledtråden till ett flockbeteende och en bubbelliknande uppgång. Vi vet ju att uppgången inte avslutades förrän vid ca 140 dollar per fat och i det läget var det experter som talade om både 200 och 300 dollar per fat. Är det för övrigt någon som pratar peak oil just nu? Nope, det gör man aldrig så länge priset antingen går ned eller står still. Skulle vi få en uppgång till kanske 90-100 dollar per fat då kommer vi med största sannolikhet återigen få läsa om peak oil.
Det finns massvis med exempel i historien på hur en prisuppgång ses som en verifikation på en argumentation, t ex IT-bubblan år 2000 där alla kunde se det logiska i att användandet av IT kommer att explodera globalt – och uppgången på börsen validerade argumentet. Fastighetsaktierna på 90-talet. Kommer du f ö ihåg en liten miljöaktie som heter PV Enterprice Sweden som introducerades på ca 8 kr per aktie och handlades första dagen den 19 december 2006. På 6 dagar steg aktien till 30 kr vilket var en uppgång med 275 procent. Därefter handlades aktien i mellan 20 och 30 kr under de kommande månaderna och den 2 april 2007 bröt aktien upp och effektuerade en köpsignal då aktien stängde i 35,50 kr. Storyn? Jo, bolaget producerade solcellspaneler och det var ju i den vevan som miljö var på allas läppar. Det skapades miljöportföljer och olika finansiella miljöprodukter och jag höll då noga utkik efter tecknen på en möjlig bubbla i sektorn. Vi hade de logiska argumentet på plats för en möjlig bubbla då ”alla” talade om miljön som det stora orosmolnet i horisonten och företag som sysslade med detta stod i startgropen att tjäna pengar (trodde man). Al Gore kom t ex ut med filmen ”En obekväm sanning” och han fick dessutom Nobels Fredspris av en anledning jag fortfarande inte förstår. Allt var upplagt för en bubbla i min värld och i enstaka objekt fick vi ju också bubbel-liknande uppgångar t ex PV Enterprice som efter köpsignalen steg från 35,50 kr den 2 april 2007 till 102 kr, dvs 187 procent på drygt en månad. Förutom i enskilda aktier fick vi ingen riktig bubbla sektorn och det som fattades var en kraftig prisuppgång. Kanske hade det skett om inte den stora globala finanskrisen hade gjort entre.
Hur som helst, det räcker alltså inte med et bra argument utan det måste adderas en mer eller mindre kraftig prisuppgång för att argumentationen skall få fäste och optimismen växa sig allt bredare skapa en bobbel-liknande prisrörelse.